Jarosław Kitala - baryton & Hanna Balcerzak - klawesyn

 

Jarosław Kitala - baritone & Hanna Balcerzak - harpsichord

 

Artyści współpracują ze sobą w duecie oraz w dużych projektach wokalno - instrumentalnych.  Wspólne zainteresowania
i pasja związana z muzyką dawną przyczyniają się do powstawania interesujących  projektów na skład baryton oraz klawesyn. Wynikiem takiego doboru instrumentów, jest wykonywanie, obok oryginalnie napisanych kompozycji, utworów do tej pory zarezerwowanych, jeśli chodzi o akompaniament, dla fortepianu. Realizowane i transkrybowane na klawesyn niosą ze sobą walory dźwiękowe  wyjątkowo trafnie wpisujące się w klimat XVII i XVIII –wiecznej muzyki, ukazując zaskakująco dopasowane brzmieniowo barwy: ciepły, dźwięczny, mocny głos ludzki oraz błyskotliwy, zdecydowany dźwięk klawesynu. 

 

 

These experienced artists have been for many years involved in performances of early music. Through the 19th century, the harpsichord was almost completely supplanted by the piano. The duet returns to the historical instrument- harpsichord in original works as well as in arrangemets. It creates a unique atmosphere, taking the audience back to the halls of palaces and churches of the Baroque time.

 

 

 

Jarosław Kitala (baryton) – absolwent klasy śpiewu solowego Akademii Muzycznej w Katowicach oraz Opera Studio przy Opéra National du Rhin w Strasbourgu; laureat i finalista prestiżowych konkursów wokalnych, m.in. Ady Sari w Nowym Sączu, Adama Didura w Bytomiu,  przesławnego konkursu w hiszpańskim Bilbao czy elitarnego konkursu opery barokowej w Innsbrucku, w Austrii.

Prowadzi aktywną działalność artystyczną; śpiewa koncerty o szerokim zakresie repertuarowym i stylistycznym: recitale kameralne, spektakle oraz koncerty operowe i oratoryjno-kantatowe. W programie posiada liczne partie solowe pozycji operowych i oratoryjnych; partie tytułowe i pierwszoplanowe m.in. w operach: „Alceste” J. B. Lully’ego, „Dido and Aeneas” H. Purcella, „Rinaldo”, „Giulio Cesare” G. F. Handla, „Il matrimonio segreto”, „L’italiana in Londra” D. Cimarosy, „Le nozze di Figaro”, „Cosi fan tutte” W. A. Mozarta, „Il barbiere di Siviglia”, „La cambiale di matrimonio” G. Rossiniego i inne, oraz  w muzyce oratoryjnej, jak: „Rappresentazione di Anima et di Corpo” E. Cavalieriego, „Completorium”, „Litaniae De Providentia Divina” G.G. Gorczyckiego, „Juditha Triumphans” A. Vivaldiego, „Messiah”, „Jephte”, „Samson”, „Judas Maccabaeus” G. F. Handla, „Magnificat”, „Weihnachts-Oratorium”, „Johannes-Passion” J. S. Bacha, „Te Deum” M. A. Charpentiera, „Die Schöpfung”, „Jahreszeiten”, „Stabat Mater” J. Haydna, „Requiem”, „Krönungmesse”, „Vesperae solennes” W. A. Mozarta,  „IX Symfonia”, „Missa in C”  L. van Beethovena,  „Stabat Mater”,  „Petite Messe Solennelle” G. Rossiniego, „Christus”, „Via crucis” F. Liszta „Oratorio de Noël” C. Saint-Saensa, „Requiem”  G. Faure,”Stabat Mater” K. Szymanowskiego, „Magnificat” W. Kilara, „Beatus vir”,”III Symfonia Kopernikowska” H. M. Góreckiego, „Belshazzar’s Feast” W. Waltona i wiele innych.

Jako solista występował z wieloma uznanymi zespołami muzycznymi oraz ich wybitnymi kierownikami. Śpiewał m. in. z  Les Talens Liriques, Orchestre Philharmonique de Strasbourg,  Narodową Orkiestrą Polskiego Radia, Orchestre Symphonique de Mulhouse, Orchestre Mozart de Toulouse, Irish Baroque Orchestra, Orkiestrą Kameralną Aukso, zespołem muzyki dawnej Accademia dell’Arcadia,  zespołami Filharmonii Śląskiej, Krakowskiej, Sudeckiej, Zabrzańskiej, Słupskiej, Toruńskiej, Zamojskiej, Zielonogórskiej, Jeleniogórskiej, zespołami Opery Śląskiej i Krakowskiej, Teatru La Monnaie w Brukseli, Opéra National du Rhin w Strasbourgu, Opéra National de Lorraine w Nancy,  Opery Nova w Bydgoszczy, Mazowieckiego Teatru Muzycznego w Warszawie, Teatru Muzycznego w Poznaniu i innymi.

Na zagranicznych scenach operowych współpracował z jednymi z najwybitniejszych współczesnych przedstawicieli tej domeny, dyrygentami i reżyserami nazwisk takiej rangi co: Christophe Rousset, Hartmut Haenchen, Daniele Callegari, Constantin Trinks, Rani Calderon,  Marc Soustrot, Antonino Fogliani, Robert Carsen, Olivier Py, Mariame Clément, Laurent Pelly, Marie Eve Signeyrole, Valentina Carrasco i wieloma innymi.

W swoim dorobku ma również uczestnictwo w wielu cenionych festiwalach i wydarzeniach muzycznych, takich jak.: Europejski Festiwal im. Jana Kiepury w Krynicy, Chopin i Jego Europa w Warszawie , Le Festival de Saint Maximin w Marsylii, Colmar fête le Printemps,  Generation Baroque, Festival international de Colmar, Fun and Classic w Nowym Sączu,  Festiwal im. Krystyny Jamroz w Busku Zdroju, i.t.d. czy Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, którego jest także współorganizatorem i działa jako dyrektor artystyczno-programowy.

Partycypował w kilku projektach fonograficznych, dokonując nagrań płytowych z muzyką polską. Na swoim koncie posiada również udział w dużych realizacjach wideo transmitowanych m.in. przez France Télévision.

 http://operabase.com/a/Jaroslaw_Kitala/31177/pl

 

Jarosław Kitala - graduate of the class of solo singing of Academy of Music in Katowice, Poland; trained also at the Opera Studio of the Opera National du Rhin. He is the winner and finalist of several international singing competitions, including: International Competition of Classical Singing of Ada Sari, International Competition of Adam Didur, International Vocal Competition in Bilbao or International Competition for the Baroque Opera of Pietro Antonio Cesti.

 

    He leads intensive artistic activity. He sings many concerts with music of various styles and epochs: song’s recitals, opera performances and concerts, chamber and oratory music concerts. His repertoire includes numerous solo parties in opera and oratory positions; title and first-plain roles among others in following operas: "Alceste" by J.B. Lully, "Dido and Aeneas" by H. Purcell, "Rinaldo", "Giulio Cesare" by G.F. Handel, "Le nozze di Figaro", "Cosi fan tutte" by W.A. Mozart, "Il matrimonio segreto", "Italiana in Londra" by D. Cimarosa, "Il barbiere di Siviglia", "La cambiale di matrimonio" by G. Rossini, and the oratorios, such as "Messiah", "Jephte", "Samson", "Judas Maccabaeus" by G.F. Handel, "Magnificat", "Weihnachts-Oratorium", "Johannes-Passion" J.S. Bach, "Te Deum" by M.A. Charpentier "Die Schöpfung", "Stabat Mater", "Jahreszeiten" by J. Haydn, "Requiem", "Krönungmesse", "Vesperae solennes" by W.A. Mozart, "Symphony No. 9", "Missa in C" by L. van Beethoven, "Stabat Mater", "Little Solemn Mass" G. Rossini, "Christus", "Via crucis" by F. Liszt "Christmas Oratorio" by C. Saint-Saens, "Stabat Mater" by K. Szymanowski, "Beatus vir", "Symphony No. 2 op. 31" by H. M. Górecki, "Belshazzar's Feast" by W. Walton and many others. 

 

 As a soloist he performed with several famous opera houses and orchestras, e.g: La Monnaie in Bruxelles, Opera National du Rhin, Opera National du Lorraine, Silesian Opera, Cracow Opera, Opera Nova in Bydgoszcz, Music Theater in Warsaw and Poznań, Orchestre Philharmonique de Strasbourg, Orchestre Symphonique de Mulhouse, National Polish Radio Symphony Orchestra, Silesian Philharmonic Orchestra, Cracow Philharmonic Orchestra, Orchestre Mozart de Toulouse, Irish Baroque Orchestra, Accademia dell'Arcadia Ancient Music Team, Aukso Chamber Orchestra, Les Talens Liriques et cetera.

 

He cooperated with such conductors and opera directors as: Christophe Rousset, Hartmut Haenchen, Daniele Callegari, Constantin Trinks, Rani Calderon,  Marc Soustrot, Antonino Fogliani, Robert Carsen, Olivier Py, Mariame Clément, Laurent Pelly, Marie Eve Signeyrole, Valentina Carrasco et d'autres. He participates in musical events and festivals of classical music in Poland and abroad such as: Generation Baroque, Festival de Saint Maximin de Marseille, Colmar fête le Printemps,  Festival international de Colmar, International Festival of Colmar, International Festival of Jan Kiepura in Krynica Zdrój, Chopin and his Europe in Warsaw, or the great International Festival of Gorczycki in the Silesian conurbation. He took a part in several phonographic projects and also video productions recorded for France Télévision, among others.

 

 

 

 

2018-12-02, Wodzisław Śląski

13 Międzynarodowy Festiwal im. G.G. Gorczyckiego

 

http://gorczycki.pl/program/

https://wck.wodzislaw-slaski.pl/13-gorczycki-festiwal-w-wodzislawiu-slaskim

 

 

 

 

 

     19.05.2018  Kościół pw. św. Katarzyny,Tarnowskie Góry

 

 

 

 

 

2018-04-02  VI Wiosna barokowa w Pałacu w Rybnej

"Od Stworzenia do Zbawienia"

http://www.palacrybna.pl/pl,event,746 

http://tarnowskiegory.naszemiasto.pl/imprezy/koncert-od-stworzenia-do-zbawienia-60442567.html

 

XV Festiwal Muzyczny "Muzyka w zabytkowych kościołach
i wnętrzach księstwa Nyskiego"

 

http://www.psm.nysa.com.pl/15_Festiwal_2014/5_koncert_01.10.2014.htm

 

XI Tarnogórskie Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej

 

 

http://www.tarnowskiegory.pl/articles,article,2517,Zapraszamy_na_koncerty_organowe

 

 Projekty/Projects 2018:

 

Bogowie i demony

 

To fascynująca podróż w fantastyczny świat barokowej opery. Bóstwa piekielne i olimpijskie, półbogowie i herosi, protagoniści oraz bohaterowie mitologii podług wizji kompozytorów i librecistów XVII i XVIII-wiecznego teatru. Koncert prezentuje niezwykle interesujące spojrzenie na tę domenę sztuki, która w okresie baroku stanowiła najbardziej pożądaną i dominującą formę rozrywki…

 

Portrety kobiet

 

Przepiękny wybór kompozycji, w których uchwycono cechy osób, którym były dedykowane - od artystek, poprzez miłośniczki sztuki, po postaci historyczne (Couperin, Rameau, Carissimi), kobiety, jako obiekty westchnień i namiętności (Caccini, Mozart, Baird), przedstawione za pomocą dźwięków walory kobiecej natury: uroda, wdzięk, charakter, zagadkowość, siła (miniatury francuskie, tajemnicze, pełne pasji i żaru hiszpańskie Fandango) jak i upartość, buntowniczość młodej dziewczyny (Bach)...

 

Od Stworzenia do Zbawienia

 

Koncert podzielony na dwie części, staro- i nowotestamentową, prezentuje przekrojową antologię złożoną z przykładów pochodzących z największych arcydzieł sakralnej literatury wokalno-instrumentalnej. Pośród kompozytorów, nazwiska najwybitniejszych mistrzów gatunku wielkiego oratorium religijnego...

 

Per basso baritono e basso continuo (baryton, klawesyn, lutnia)

 

Istotą projektu jest ukazanie bogactwa barokowego repertuaru wokalno-instrumentalnego w oryginalnej, kameralnej obsadzie, bez uciekania się do transkrypcji i opracowań. Taka ascetyczna forma akompaniamentu była pierwotną zasadą prezentacji tekstu w najwcześniejszych przejawach teatru muzycznego, gdzie udramatyzowany recytatyw stanowił główną formę werbalnej ekspresji...

 

Zabytki polskiej muzyki wokalnej

 

100-lecie odzyskania niepodległości przez państwo polskie to wspaniała okazja by przypomnieć osiągnięcia naszych rodaków, także na gruncie wypowiedzi artystycznej; jest to też dobry moment, by zwrócić uwagę na sylwetki nie tylko wielkich patriotów, zaangażowanych w sprawę narodowo-wyzwoleńczą, głównie epoki romantyzmu, ale również twórców wcześniejszych, czasów wielkiego i silnego narodu, złotego wieku czy epoki sarmackiej, często zapomnianych lub w ogóle nieznanych. Z tym zamiarem podjęliśmy się wyboru oryginalnej antologii solowej muzyki wokalnej XVII i XVIII-wiecznej Rzeczypospolitej, prezentującej dzieła nie tylko uznanych mistrzów, takich jak Marcin Mielczewski, Marcin Józef Żebrowski czy Józef Zeidler, ale także przykłady nowo odkryte, odnalezione m.in. w archiwach jasnogórskiej biblioteki, autorstwa niejakiego Jana Ignacego Danieckiego, kompozytora tamtejszej kapeli...

 

 

 

Si suoni la tromba (baryton, klawesyn, trąbka barokowa)

 

Ekscytujące spotkanie i konfrontacja dwóch niezwykłych instrumentów, ludzkiego głosu i trąbki. Niedościgłe ze względu na donośne, pełne blasku brzmienie i brawurowe możliwości techniczne, były najchętniej wykorzystywane do wirtuozowskich popisów muzycznego baroku, epoki efektownego ruchu, spektakularnego nadmiaru, rozmachu i "fetyszystycznego" niemalże kunsztu formy…